2019

De Amelander Musea zetten elke maand een object uit de collecties van de musea in het zonnetje. Dit Museumstuk van de Maand wordt telkens als eerste gepubliceerd op de site van Persbureau Ameland, waarmee de Amelander Musea voor deze rubriek samenwerken. 

Het paradijs

Bij de laatste grote strandovergang van Ameland, die bij paal 21, hief ooit een Franse badgast de handen ten hemel toen hij het witte zand met daarachter de staalblauwe lucht zag. ’’C’est le paradis”, riep hij uit. Dat gevoel van in het paradijs te zijn spreekt ook uit enkele olieverfschilderijen die de Leeuwarder kunstenaar Wim van der Veer in het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw op Ameland maakte. Hij struinde vooral rond op het Oerd, liet het landschap op zich inwerken en probeerde daar uiting aan te geven op een manier waarop de expressionisten dat een halve eeuw eerder deden. Weliswaar niet zo uitbundig als de echte expressionisten - voor hen mocht een lucht best knalrood zijn - maar op sommige van zijn werkjes gaat het er best woest aan toe.

Op het schilderij waarmee de Amelander Musea de draad van het Museumstuk van de Maand weer oppakken is het landschap wat herkenbaarder. Het is typisch Amelands weer, wat wolken en genoeg zon om de kleuren van de duinen, het zand, de duinvalleien en de bosschages goed uit te laten komen.

We kozen voor een werk van Van der Veer - geboren in 1939, maar als kunstenaar anno 2019 nog steeds actief - omdat de Amelander Musea recent twintig ’Amelander’ werken van hem aan hun collectie konden toevoegen. Beeldende kunst is een van de speerpunten in het aankoopbeleid van het museum. Het Museumstuk  van de Maand is te zien in Museum Sorgdrager. De andere werken worden op een later tijdstip geëxposeerd.