Een oäd Amelander an de wal

Het reconstrueren van het leven van Jan de Boer is lastig. Het huwelijk van Jan de Boer en Grietje (Gré) Molenaar bleef kinderloos en dus zijn er geen nazaten die over (groot)ouders kunnen vertellen. Ze hadden wel contacten met familieleden, maar die bleven vaak formeel. In 1927 verhuisde het echtpaar van Noord-Holland naar Amersfoort, waar Jan de Boer een een schildersbedrijf begon. Hij kwam in ieder geval terug in 1942 naar Kwadijk, waar hij was opgegroeid.  We weten dat omdat er in de schetsboeken in de collectie van de Amelander Musea gedateerde schetsen van landschappen, tuinen en gebouwen in Noord-Holland zijn te zien. 

De tekeningen en schetsen op deze pagina komen uit schetsboeken uit de. collectie van de Amelander Musea.

Jan de Boer, onbekend landschap. 

Jan de Boer, Bloeiende boom

Collectie Amelander Musea

Jan de Boer en zijn vrouw Gré op een familiefoto uit 1922.

De kaart waarop de Vereniging ter veredeling van het Ambacht in 1919 bevestigde dat Jan de Boer is geslaagd tot gazel in het huisschilderen.

Ansichtkaart die Jan en Gré de Boer begin vorige eeuw aan Jans broer Dirk verstuurden


De tekeningen en schetsen op deze pagina komen uit een map schetsen en schetsboeken. Ze zijn geschonken aan de Amelander Musea door mevrouw Lia de Vries Humel-Muts uit Waddinxveen. Jan de Boer was haar oudoom. 

Collectie Amelander Musea

Jan de Boer, Kerkinterieur

Collectie Amelander Musea

Jan de Boer, Entree deftig huis in Edam, 1943

Collectie Amelander Musea

Uitstapjes in de omgeving

Jan de Boer en Grietje (Gré) Molenaar maakten veel uitstapjes. Bekend is dat 

Jan de Boer, Spelevaren bij Jisp, 1942

Collectie Amelander Musea

Jan de Boer, molen bij Jisp.

Collectie Amelander Musea

Jan de Boer, Plas bij Jisp

Collectie Amelander Musea

Jan de Boer, Plas bij Jisp met kerktoren

Jan de Boer, Landschap bij Jisp.

Jan de Boer, Pikkende kip in tuin

Jan de Boer, Zicht ook Middelie

Jan de Boer, Jisperveld


Wassende vrouw in een intieme, bijzondere pose

De meest opvallende tekening uit deze serie van vier naakten is die van de vrouw in de badkamer. Jan de Boer ving haar in een intiem moment waarop  ze zich aan het wassen is. De vrouw is nog jong en lenig, want in plaats van zich te bukken om naar haar voeten te reiken, heeft ze haar linkerbeen in de wastafel gelegd om haar voet te kunnen wassen. Het model negeert de tekenaar, ze bestudeert haar eigen gezicht. De compositie toont aan dat Jan de Boer soms buiten de gebaande paden durfde te treden. Een vrouw in deze pose zie je niet vaak.

De tekeningen zijn onderling sterk verschillend. Waar de vrouwen rechtsboven en rechtsonder nadrukkelijk poseren, lijkt het of Jan de Boer hun.gezichten en lichamen naar die van klassieke schoonheden heeft gemodelleerd.  De modellen in de badkamer en op het strand zijn vrouwen van vlees en bloed. Die modellen zijn herkend als Grietje Molenaar, zijn uit Middelie afkomstige echtgenote.

Jan de Boer, Gré bij de wastafel

Jan de Boer, modelstudie van Gré

Onbekende vrouw.

Jan de Boer, Gré op het strand

Jan de Boer, modelstudie

Onbekende vrouw

Jan de Boer, modelstudie

Jan de Boer, Verzorging van een peuter.

Uit het bijschrift op de tekening blijkt dat Jan de Boer deze studie van een hand maakte in de Boerhavekliniek in Haarlem.


Tekeningen en schetsen als vakantiekiekjes

Jan de Boer en zijn vrouw Gré Molenaar trokken er vaak op uit. En bijna altijd nam hij schetsboeken mee. Hieronder een kleine greep van schetsen van landschappen die hij maakte op uitstapjes en vakanties naar Drenthe, de Achterhoek, de Veluwe, Limburg, het Sauerland en Zwitserland. Door de afbeelding aan te klikken wordt deze vergroot en wordt de plaats getoond waar Jan de Boer de schets maakte.