Een schaalmodel van de Amelander paardenreddingboot Abraham Fock. De echte Abraham Fock wordt jaarlijks meer dan tien keer door paarden naar het strand getrokken en daar gelanceerd.

Scheepsmodellen

De collectie scheepsmodellen van de Amelander Musea is niet bijzonder groot, maar wel gevarieerd. Ze omvat voorbeelden van schepen die herinneren aan de maritieme geschiedenis: de walvisvaart, de koopvaardij, de visserij en het reddingwezen. 


Collectie


Vissersschepen en koopvaardijschepen

Een houten zeilschouw.

Een walvisvaarder. Fluitachtig, van het type Groenlandvaarder. Waarschijnlijk gemaakt van een bouwpakket.

De Ambla is waarschijnlijk een zogenoemd Schippersmodel, gemaakt door een schipper. Het lijkt op een clipper, maar de maker is er fantasierijk mee omgegaan. De razeilen zijn smal en zes zeilen boven elkaar is wel wat veel. Of er ooit een echte Ambla naar dit model heeft gevaren, moet dan ook worden betwijfeld.

Dit model is ruw gebouwd. Het heeft de kenmerken van een tjalk.

Een tjalk-achtig scheepje.

De Trijntje Anna is waarschijnlijk een beurtschip. De ronde luiken doen denken aan een waterschip uit de zeventiende eeuw. Het gaffeltuig en de ronde luiken passen niet echt bij elkaar, al had de Lemster beurtman, die veel groter was, ook een gaffeltuig en ronde luiken. 

De Amelander Musea bedanken Jeannette Tigchelaar van het Fries Scheepvaart Museum in Sneek.voor de informatie over deze schaalmodellen..


Uit liefde voor de sleepboten

De modellen van de sleepboten van Wijsmuller zijn gemaakt door Jaap de Boer uit Hollum. Deze vrijwilliger van het Maritiem Centrum Abraham Fock was tussen 1970 en 2010 werkzaam als leraar en directeur in het basisonderwijs.

Door zijn schippersafkomst is De Boer altijd zeer begaan geweest met de sleepvaart. Met name de schepen van Bureau Wijsmuller in IJmuiden hadden zijn grote belangstelling.

De eerste modellen waren kartonnen bouwplaten, die hij hier en daar aanpaste. Later volgden zelfgemaakte modellen. Het enige model dat als modelbouwkit gekocht is, is het kleine model van de Utrecht.  Alle overige modellen zijn zelf gemaakt van hout, karton, kunststof, stokjes, draadjes en andere materialen. Omdat men bij Wijsmuller niet erg scheutig was met het aanleveren van gegevens, is het meeste gemaakt naar eigen waarneming, zelfgemaakte foto’s en gegevens uit de literatuur. De meeste boten zijn verkocht omdat ze verouderd waren en de volgende generatie veel meer trekkracht had. Die wordt gemeten in tonnen. De schepen op deze pagina hadden een trekkracht van 16 ton. Sleepboten van nu kunnen vier keer zoveel trekken. De schaal van de modellen Simson, Stentor en Nestor is 1:40, de anderen 1;100.

Te zien in Maritiem Centrum Abraham Fock in Hollum

Jaap de Boer maakt zijn scheepsmodellen schoon.

Simson

Lengte 32 meter. Bouwjaar 1958, Hendrik Ido Ambacht. In 1981 is de Simson verkocht naar Griekenland, waar de sleper herdoopt werd als Pegasus. Is gezonken na aanvaring.

Stentor

Lengte 32 meter. Bouwjaar 1958, Hendrik Ido Ambacht. In 1981 verkocht.  In Golf van Mexico als Gorfleet gezonken.

Nestor

Lengte 32 meter. Bouwjaar 1958, Hendrik Ido Ambacht. In 1981 verkocht naar de Kaaimaneilanden onder de naam Nestor I. Laatste foto dateert van   rond 2000, toen hij verroest in een Italiaanse haven lag. Daar ook gezonken.

Willem Barendsz

Lengte 50 meter. Gebouwd in 1963 in Sliedrecht. In 1982 verhuisd naar Filipijnen, herdoopt als Ranger 1. Is later gesloopt.

Amsterdam

Lengte plm. 50 meter. Gebouwd in Hamburg in 1971, in 1974 gekocht door Wijsmuller. Kreeg naam Amsterdam. In 1986 kreeg de sleper een tros in schroef, waardoor de motor werd verzet. De schade was zo groot dat sloop de enige optie was. 

Utrecht

Lengte plm. 48 meter. Gebouwd in 1954 als Jean Bart. Kwam in 1965 bij Wijsmuller als Utrecht in de vaartIn 1977 naar Griekenland verkocht als Kriti. Is later gesloopt.

Utrecht

Lengte plm. 48 meter. Gebouwd in 1954 als Jean Bart. In 1965 bij Wijsmuller als Utrecht. In 1977 naar Griekenland verkocht als Kriti. Later gesloopt. Dit model is de enige uit de serie die als een bouwpakket is gemaakt. 

Noord-Holland

Lengte plm. 50 meter. In 1965 gebouwd in Kootstertille bij Tille Scheepsbouw. in 1982 verkocht naar Bahama's, hernoemd als Sierra. Wat er van het schip is worden is niet bekend. 


Reddingboten

Watersport life boat. Type Valentijn. Lengte 10.6 meter, snelheid 34 knopen.

Abraham Fock. Eerste motorreddingboot van Ameland. Gebouwd in 1937. Lengte 10.3 meter. Schaal 1:20

Johannes Frederik. Lengte 14,4 meter. Snelheid 34 knopen. Schaal 1:10 Ameland 1988 - 2004. Het was de eerste rigid inflatable boat (RIB) van de KNRM.

Jansje Baart. Lengte 14,68 meter. Reddingvlet, gebouwd in 1974 bij Damen Shipyard. Had Lemmer als standplaats en verleende hulp aan schepen op het  IJsselmeer.